Vandaag was het dan eindelijk zo ver: de aankondiging van de naam en branding van de Beneliga, waar The Hague Royals bij verkrijgen van licentie aan deel zal nemen. De Beneliga wil naast het internationale karakter inspelen op de spectaculaire aard van het basketbal, en bovendien de jeugd aanspreken. Basketbal is een lifestyle , waar ook muziek en kleding een belangrijke rol spelen, en erg aantrekkelijk kan worden gemaakt voor Generatie Z. De jeugd heeft de toekomst!
De keuze voor de naam is uiteindelijk dan ook gevallen op BNXT League, de “Be Next League”, die op basis van crowdsourcing is gevonden. Er zijn liefst 1100 inzendingen geweest voor de naam van de league, waaronder ook Lowlands League of BeNeLeague. De zeventienjarige Justin Louakili uit Ravenstein heeft uiteindelijk echter de eer om de Beneliga tot BNXT League te hebben gedoopt. Hij krijgt als prijs een trip voor twee naar een NBA-wedstrijd. Daarnaast krijgt Justin een duopas voor alle wedstrijden in de BNXT League.
De website van de Dutch Basketball League licht de keuze voor de naam toe. “Het woord BNXT bestaat uit de letters B(elgië) en N(ederland) en herbergt overduidelijk het woord ‘next’. Daarmee refereert BNXT aan de toekomst en doet een activerende oproep aan het volgende team, speler, partner, sponsor, kampioen, basketbalfan en sportliefhebber om het beste uit zichzelf te halen en een nieuwe, kleurrijke basketbalcommunity te smeden, waarbij samenwerking en groei voorop staan. Kortom: een competitie die vernieuwend en innovatief zal zijn, kleurrijk en enthousiasmerend, spectaculair en een heuse ‘way of life’, in een sport die nooit stilstaat.”
Wim Van de Keere, general manager Pro Basketball League: “Vanaf september gaan we van start met dit nieuwe en ambitieuze project. Dit is het resultaat van het keiharde werk van heel veel mensen uit de leagues, clubs en bonden in het voorbije jaar, waarin de pandemie nog een bijkomende uitdaging vormde. Sinds januari zijn we aan de slag met een interim-board van vier mensen uit beide leagues, met als opdracht het voorbereidende werk van zes werkgroepen die actief waren van april tot november, te concretiseren. Opdracht volbracht wat betreft naam en merk dus. We gaan de komende weken nog meer duiding geven om het BNXT merk zo sterk mogelijk in de markt te zetten. De interesse van media en commerciële partijen is groot en beide spelen een cruciale rol om hier een succes van te maken.”
Ramses Braakman, voorzitter van de Dutch Basketball League: “Ik kan getuigen van de vele inspanningen die geleverd zijn om dit toch op relatief korte termijn voor elkaar te boksen. In 2019 werden de eerste gesprekken opgestart en nu zijn we slechte enkele maanden verwijderd van de start van deze nieuwe competitie, waar alle clubs in beide landen reikhalzend naar uitkijken. De BNXT League zal meer variatie en duels met spanning brengen. Met een markt van 29 miljoen mensen zijn er ook commercieel meer mogelijkheden voor de clubs om deze nieuwe liga de slagkracht te geven die het verdient.”